Elon Musk - Et interview om biler, raketter og rumrejser

Serie-iværksætteren og innovatøren Elon Musk er blevet verdensberømt på grund af hans visionære tilgang til verden. Han er bl.a. manden bag virksomhederne PayPal, Tesla Motors og SpaceX. 

 

Elon, hvilken slags skør drøm kunne overbevise dig om overhovedet at overveje at gå op imod bilindustrien ved at bygge en udelukkende elektrisk bil?

Jamen, det går tilbage til, da jeg gik på universitetet. Jeg tænkte på hvilke problemer, der med størst sandsynlighed vil påvirke verdens fremtid og menneskehedens fremtid. Jeg mener, det er ekstremt vigtigt, at vi har bæredygtige transportmidler og en bæredygtig energiproduktion. Den slags bæredygtig energi er det største problem, som vi skal løse i dette århundrede.

 

Det meste af den amerikanske elektricitet kommer fra at brænde fossile brændstoffer. Hvordan kan en elektrisk bil, der slutter sig til den elektricitet, hjælpe?

Der er to svar på det spørgsmål. Det ene er, at selv hvis man tager den samme brændstofkilde og producerer kraft på kraftværket og bruger den til at oplade elektriske biler, er det stadigvæk en bedre løsning. Så hvis man ser på for eksempel naturgas, som er den mest almindelige kulbrintekilde til brændstof, hvis man brænder det af i en moderne General Electric naturgasturbine, får man en effektivitet på cirka 60 procent. Hvis man putter det samme brændstof i en bil med en eksplosionsmotor, får man en effektivitet på ca. 20 procent. Og grunden til det er, at i det stationære kraftværk kan man tillade sig at have noget, der vejer meget mere, fylder meget, og hvor man kan tage overskudsvarmen og drive en dampturbine og generere en sekundær strømkilde. Så dybest set, selv efter man tager højde for transmission tab og alt det, selv når man bruger den samme brændstof, står man stadig dobbelt så godt i forhold til at lade en bil op, end når man brænder det af på kraftværket.

Og så er den anden pointe, at vi har brug for bæredygtige måder til at generere energi på alligevel, strømproduktion. I lyset af, at vi skal skabe bæredygtig strømproduktion, så giver det mening for os at have elektriske biler som transportmiddel.

For at fremskynde den elektriske transports fremskridt skal man opfinde en virkelig energieffektiv bil, og det betyder at gøre den utrolig let, og i vores tilfælde er karrosseriet og chassiet udelukkende lavet af aluminium, der produceres i Nordamerika. Faktisk anvendte vi mange raketdesignteknikker til at lave bilen meget let på trods af, at den har et meget stort batteri. Og så har den også den laveste vindmodstand af de biler, der er i den størrelse. Som resultat deraf er energiforbruget meget lavt, og den har den mest avancerede batteripakke, så man faktisk kan have en rækkevidde, der ligner 400 kilometer.

 

Jeg mener, de batteripakker er utrolig tunge, men tror du på, at tallene stadig kan være til din fordel -- ved at kombinere et let chassis, et tungt batteri, kan man stadig opnå en spektakulær effektivitet?

Præcis. Resten af bilen skal være utrolig let for at kompensere for pakkens masse, og så skal man have en meget lav vindmodstand for at have en god rækkevidde på motorvejen.

 

Hvad er den mest overraskende ting ved oplevelsen af at køre bilen?

Ved at skabe en elektrisk bil er bilens lydløshed helt utrolig. Vi ville virkelig gerne have, at folk følte, det var som om de næsten smeltede sammen med bilen, så man på en eller anden måde har det som om, at man er ét med bilen, og i takt med, at man svinger rundt i hjørnerne og accelererer, så sker det bare, ligesom at bilen har ESP. Man kan gøre det med en elektrisk bil, fordi den er så lydsvag. Det kan man ikke gøre med en benzinbil. Jeg mener - det er en virkelig stor forskel, og mennesker oplever det kun, når de kører en prøvetur.

 

Det er en smuk, men kostbar bil. Er der en fremtidsplan, hvor dette en gang bliver et køretøj til masserne?

Målet med Tesla har altid været at have en form for en tretrins proces, hvor version ét var en kostbar bil i et lille antal, version to prismæssigt et middelklasse-segment og i et større antal, og så version tre en lav pris i høj volume.
Vi er på trin to på dette tidspunkt. Vi havde en sportsvogn til $100.000, som var Roadster. Så har vi Model S, som starter ved omkring 50.000 dollars. Og vores tredje generations bil, som forhåbentligvis kommer om cirka tre eller fire år, vil være en bil til 30.000 dollars. Men når man har en virkelig ny teknologi, tager det generelt set cirka tre store versioner for at gøre det til et attraktivt massemarkeds produkt. Så jeg mener, at vi gør fremskridt på det område, og jeg er sikker på, at vi nok skal nå dertil.

 

Lige nu er det sådan, at hvis man rejser på korte afstande, så kan man komme tilbage og oplade bilen derhjemme. Der er ikke et stort, nationalt netværk af ladestationer nu. Ser du det komme over hele landet, eller kun på få vigtige ruter?

Der er faktisk langt flere ladestationer, end folk er klar over, og hos Tesla har vi udviklet noget, der hedder Supercharging teknologi, og vi tilbyder det, hvis man køber en Model S gratis, for evigt. Så det er måske noget, som mange folk ikke er klar over. Vi har faktisk dækket Californien og Nevada, og vi er på hele østkysten fra Boston til D.C. I slutningen af dette år vil man være i stand til at køre fra L.A. til New York udelukkende ved brug af Supercharger netværket, som lader fem gange hurtigere op end noget andet.

 

Ovenstående er kun én af dine virksomheder. Du arbejder også med solcellevirksomheden SolarCity. Hvad er der usædvanligt ved den?

Som jeg nævnte tidligere, skal vi have en bæredygtig strømproduktion ligeså vel som forbrug, så jeg er temmelig sikker på, at de primære måder at generere strøm på vil være solceller. Jeg mener, det er i virkeligheden indirekte fusion. Vi har denne kæmpe fusion-generator i himlen, vi kalder solen, og vi skal bare bruge en lille smule af den energi til menneskehedens formål. Det, de fleste mennesker ikke tænker over, er, at verden næsten udelukkende er soldrevet i forvejen. Hvis solen ikke var der, ville vi være en frossen iskugle på -270 grader celsius, og solen driver hele nedbørssystemet. Hele økosystemet er soldrevet.

 

Men i 4,5 liter benzin er der, reelt set, tusindvis af år af solkraft komprimeret ned i et lille rum, så det er svært at få tallene til at gå op lige nu med hensyn til solceller, og for bare at kunne konkurrere med, for eksempel, naturgas, skifergas. Hvordan vil du bygge en forretning her?

Jamen faktisk er jeg fortrøstningsfuld om, at solkraft vil slå alt, uden problemer, inklusiv naturgas.

 

Hvordan?

Det skal det, faktisk. Hvis det ikke gør det, er vi i store problemer.

 

Men du sælger ikke solpaneler til forbrugerne. Hvad gør du?

Nej, det gør vi faktisk. Man kan købe et solcelleanlæg, eller man kan lease et solcelleanlæg. De fleste mennesker vælger at lease. Og det der er med solkraft er, at der er ikke nogen driftsomkostninger, så når det er installeret, så er det der. Det virker i årtier. Det vil formodentlig virke i et århundrede. Så derfor, det der er vigtigt at gøre er at få installationsomkostningerne så langt ned som muligt, og så få omkostningerne af finansieringen ned. Og vi har gjort kæmpestore fremskridt i den retning, og det er derfor, jeg er sikker på, at vi rent faktisk kommer til at slå naturgas.

 

Så dit nuværende tilbud til forbrugerne er: Betal ingen penge til at starte med. Vi installerer selv panelerne på dit tag. Så betaler man - hvor lang tid er den typiske lease kontrakt?

En typisk lease kontrakt er 20 år, men værdien af tilbuddet er, som du prøver at hentyde til, temmelig ligetil. Det er ingen penge nu, og ens elregning reduceres. Temmelig god handel.

 

Det ligner en sejr for forbrugeren. Ingen fare, man betaler mindre end man betaler nu. Hvordan er forretningsmodellen for din virksomhed?

Jamen dybest set indsamler SolarCity en stor klump kapital fra for eksempel et firma eller en bank. Google er en af vores største medspillere. Og de har et forventet udbytte af den kapital. Med den kapital køber og installerer SolarCity panelerne på taget og pålægger så husejeren eller virksomhedsejeren en månedlig lease betaling, som er mindre end elregningen.

 

Men du får selv en langsigtet kommerciel fordel af den kraft. Du bygger på en måde en ny type distribueret forsyning.

Præcis. Det beløber sig til en kæmpe distribueret forsyning. Jeg mener, det er en god ting, fordi forsyninger har været et monopol, og folk har ikke haft noget valg. Så det er reelt set første gang, at der har været konkurrence om dette monopol, fordi forsyningsværkerne har været de eneste, der har ejet strømnettet, men nu er det på ens tag. Så jeg mener faktisk, det giver magten tilbage til husejerne og virksomhedsejerne.

 

Lad os kigge på et andet af dine store projekter. Du tjente nogle penge på salget af PayPal. Du besluttede dig for at starte et rumfartsselskab. Hvorfor i alverden ville nogen gøre det?

Det spørgsmål har jeg fået tit. Mennesker sagde: "Har du hørt vitsen om fyren, der tjente en lille formue på rumfartsindustrien?" Selvfølgelig er pointen, "Han startede med en stor en." Så jeg fortæller mennesker, jamen, jeg prøvede at regne ud, hvad den hurtigste måde var til at forvandle en stor formue til en lille en. Og de kiggede på mig, som om de tænkte, "Er han alvorlig?"

 

Og det var du, mærkeligt nok. Så hvad skete der?

Det var tæt på. Det var lige ved, at det gik galt. Vi kom meget tæt på fiasko, men det lykkedes os at komme igennem den tid i 2008. Målet med SpaceX er at prøve at gøre fremskridt inden for raketteknologien og specielt at prøve at knække et problem, som jeg mener er altafgørende for, at menneskeheden kan blive en rum-rejsende civilisation, og det er at have en hurtig og genanvendelig raket.

 

Vil menneskeheden blive en rum-rejsende civilisation? Så det var din drøm, på en måde, fra ung af? Du har drømt om Mars og hinsides?

Jeg byggede raketter, da jeg var barn, men jeg havde ikke troet, jeg ville blive involveret i dette. Det var i virkeligheden mere fra den synsvinkel om, hvad skal der ske for, at fremtiden kan være en spændende og inspirerende en af slagsen. Og jeg mener virkelig, der er en fundamental forskel, hvis man prøver at kigge ind i fremtiden, mellem en menneskehed, der er en rum-rejsende civilisation, som er derude og udforsker stjernerne, sammenlignet med én, hvor vi i al evighed er begrænset til Jorden indtil en eventuel udryddelsesbegivenhed.

 

Du har på en eller anden måde reduceret omkostningen af at bygge en raket med 75 procent, afhængigt af hvordan man beregner det. Hvordan i alverden har du gjort det? NASA har forsøgt dette i årevis. Hvordan har du gjort det?

Jamen, vi har gjort betydelige fremskridt i teknologien i forhold til skrog, motorer, elektronik og opsendelsesprocesser. Der er en lang liste af innovationer, som vi har fundet på, der er lidt svære at formidle i dette interview, men …

 

Ikke mindst fordi du stadig kan blive kopieret, ikke? Du har ikke patenteret disse ting.

Nej, vi patenterer ikke.

 

Du patenterer det ikke, fordi du mener, det er mere farligt at patentere end ikke at patentere.

Siden vores primære konkurrenter er nationale regeringer, er efterlevelsen af patenterne tvivlsom.

 

Det er virkelig, virkelig interessant. Men den store innovation ligger stadig foran os, og du arbejder på den nu. Fortæl os om dette.

Det, der er ved raketter, er, at de er alle sammen ikke-genanvendelige. Alle raketter, der flyver i dag, er totalt ikke-genanvendelige. Rumraketten var et forsøg at lave en genanvendelig raket, men selv hovedtanken i rumraketten blev smidt væk hver gang, og delene der kunne genbruges krævede ni måneder af en gruppe på 10.000 at renovere, så det kan bruges igen. Så rumraketten endte med at koste en milliard dollars per flyvetur. Det fungerer tydeligvis ikke.

Det er vigtigt, at raketten kan komme tilbage til opsendelsesstedet og være klar til at blive sendt afsted igen i løbet af timer.

 

Wow. Genanvendelige raketter.

Ja. Og det, mange mennesker ikke er klar over, er, at omkostningerne af brændstoffet, af drivmidlet, er meget lille. Det er meget lig et jetfly. Omkostningen af drivmidlet er omkring 0,3 procent af omkostningen på raketten. Det er muligt at opnå, lad os sige, groft set en forbedring på hundrede gange i omkostningen på rumflyvning, hvis man kan genanvende raketten effektivt. Det er derfor, det er så vigtigt. Alle de transportmidler, vi bruger, hvad enten det er fly, tog, biler, cykler, heste, er genanvendelige, men ikke raketter. Vi skal løse dette problem for at blive en rum-rejsende civilisation.

 

Du vil gerne se en koloni på Mars?

Ja, præcis. SpaceX, eller en eller anden kombination af virksomheder og regeringer, skal gøre fremskridt i den retning med at gøre livet multi-planetarisk, med at oprette en base på en anden planet, på Mars -- værende den eneste realistiske mulighed -- og så bygge den base op til vi er en ægte multi-planets art.

 

Fremskridtet med dette "lad os gøre det genanvendeligt", hvordan går det?

Vi har gjort nogle gode fremskridt for nylig med noget, vi kalder Grasshopper Test Project, hvor vi tester den vertikale landingsdel af projektet, den slags terminale del, der er temmelig indviklet. Og vi har haft nogle gode tests.

 

Elon, hvordan har du gjort dette? Disse projekter er så -- Paypal, SolarCity,Tesla, SpaceX, de er så fantastisk forskellige, det er så ambitiøse projekter på stor målestok. Hvordan i alverden har en person været i stand til at innovere på denne måde? Hvad er det ved dig?

Det ved jeg ikke, faktisk. Jeg har ikke et godt svar til dig. Jeg arbejder meget. Jeg mener, meget.

 

Jamen, jeg har en teori.

Okay. Udmærket.

 

Min teori er at du har en evne til at tænke på et systemniveau, der trækker design, teknologi, og forretning sammen, i en pakke, syntetiserer det på en måde som meget få mennesker kan og -- og dette er den afgørende ting -- føle dig så forbandet selvsikker, at du tør tage store risici.
Du satte din formue på det, og det lader til, at du har gjort det adskillige gange. Jeg mener, det er der nærmest ingen der kan gøre. Kunne vi få noget af den hemmelige opskrift? Kan vi sætte det ind i vores uddannelsessystem? Kan nogen lære det af dig? Det er virkelig utroligt, hvad du har gjort.

Tak. Mange tak. Jamen, gennem det meste af vores liv argumenterer vi ud fra analogier, hvilket dybest set betyder, at vi med små variationer kopierer, det andre mennesker gør. Og det skal man gøre. Ellers ville man, mentalt, ikke være i stand til at komme igennem dagen. Men hvis man vil gøre noget nyt, skal man bruge fysik- tilgangen. Fysikken prøver virkelig at finde ud af at opdage nye ting, der er kontraintuitive, ligesom kvantefysik. Det er virkelig kontraintuitivt. Jeg mener, det er vigtigt at gøre det, og så virkelig også lægge mærke til negativ respons, og opfordre til det, især fra venner. Det lyder som et simpelt råd, men det er de færreste, der gør det, og det er utrolig nyttigt.

 

Dette interview bringes i samarbejde med TED. Af copyright-mæssige årsager kunne det ikke bringes i GURUBOGEN, men vi er meget glade for at kunne publicere det på guru-bloggen i stedet.

 

Elon Musk (Canada)

Verdensberømt canadisk forretningsmand (oprindeligt født i Sydafrika). Han er kendt som både business geni, ingeniør, innovatør og investor. Han er CEO og CTO hos SpaceX, CEO og produktudvikler hos Tesla Motors samt bestyrelsesformand i SolarCity.

Han har startet fire meget banebrydende virksomheder/projektet - SpaceX, Zip2, PayPal og Tesla Motors. Derudover står han bag visionen for det innovative transportsystem Hyperloop og den innovative VTOL-supersonic jet.