Julian Treasure - Hvordan man taler, så folk gider at lytte

Din stemme

Der findes ingen lyd mere magtfuld end en menneskestemme. Det er den eneste stemme, som kan starte eller stoppe en krig, styre en nations retning, skabe utrolige teknologier, bringe folk sammen, understøtte ethvert aspekt af vores kommercielle aktiviteter, og selvfølgelig sige ”jeg elsker dig”.

På trods af menneskestemmens magt er det tragisk, at de fleste mennesker aldrig har fået træning i, hvordan man bruger stemmen, og de har formodentlig aldrig brugt mere end et par minutter på at tænke over deres egen stemme.

Vi har alle brug for træning og øvelse for at bedst muligt mestre vores stemmer. Alle mennesker har en vokalværktøjskasse fyldt med potent værktøj til at kvalificere kommunikation – men desværre ved de færreste, at den eksisterer, og meget få sætter sig for at mestre værktøjerne. Enhver, som investerer tid i dette arbejde, vil have en stor fordel i sit erhverv, fordi vedkommende vil være i stand til at levere en kommunikation, som er tydeligere, mere kraftfuld og mere effektiv. Lad os åbne vokalværktøjskassen og se på nogle af hovedaspekterne af stemmen, som du kan arbejde på for at øge din egen kraft i at tale.

Register

Når vi bruger vores stemmebånd, så modulerer vi rå lydenergi ved at bruge resonanser i de mange hulrum i vores hoved, hals og brysthulrum. Det er det, som skaber de forskellige registre i vores stemme og grunden til, at  skuespillere og sangere lyder anderledes end utrænede talere.

Der findes fire registre: Lav/knirkeregister, modalregister, falset/hovedregister og fløjteregister. Knirkeregister er hæs – forestil dig en sorgløs Valleypige tale – og ikke anbefalet til kraftfuld kommunikation. Fløjteregister er ekstremt højt (sopran C og derover) og brugbart kun for trænede sangere med utrolige intervaller som f.eks. Mariah Carey. Falsetregister er det lidt komiske højere gear, som vi alle kan komme op i; det kan være kraftfuldt for sangere som Chris Martin fra Coldplay, men i en samtale er det højst ærbødigt (bliver brugt af mange ældre kvinder for at holde sig ude af den dominerende mandlige vokale trafik) og det kan lyde latterligt – endnu et man skal holde sig fra.

Det modale register er der, hvor flest mennesker taler fra. Det kan underinddeles i to dele: Bryststemmen producerer vores fundamentale tone og skaber vores dybeste, fulde vokal ved at bruge hulrummene i vores store brysthulrum. De fleste afrikanere befinder sig i dette register, når de taler. Fordi det skaber meget mere lydenergi, er det det bedste at bruge, når man taler til grupper eller sigter efter at levere kraft eller autoritet, når man taler.

Hovedstemmen er der, hvor flest europæere, latinamerikanere og amerikanere taler fra. Dette kan underinddeles i to dele. Den ekskluderer bastonerne i bryststemmen, så stemmen lyder lysere, højere og mindre autoritativt. I mange kulturer kan den blive meget nasal; i andre kommer lyden mest fra halsen.

Med bare lidt øvelse kan du lære bevidst at skifte mellem hoved- og bryststemme, og dette alene kan dramatisk ændre din effektivitet i roller, der kræver lederskab, motivation, overtalelse eller salg. Hvis du kæmper med det, så få et par lektioner hos en stemmetræner og du vil snart lære det.

Åndedræt og kropsholdning

At blive hørt bagest er ikke bare et spørgsmål om at generere lyd fra brystkassen, selv om det starter der. Det kræver også den rette åndedrætsteknik og den rette holdning.

Diskuter stemme med enhver skuespiller og det varer ikke længe, inden du hører ordet ’mellemgulv’. Du og jeg plejer at ånde og tale fra toppen af vores lunger, hvor andre, som går meget op i at projektere, vil forsøge at bruge luft fra bunden af lungerne og skubbe det ud med fokuseret tryk fra brystmellemgulvet, den store muskeldel over bunden af vores ribben, som kontrollerer vores vejrtrækning. Øv dig i at trække vejret ned i bunden af lungerne. Før du taler, så tag en dyb indånding. Det giver dig masser af ammunition til at kunne tale med styrke – og det er også den bedste modgift mod nerver.

Næsten lige så vigtigt er kropsholdning. Den bedste kropsholdning er med fødderne lige på gulvet, cirka en skulders bredde fra hinanden for mænd og lidt tættere for kvinder, mens man kigger direkte på publikum og med rank ryg med vægten fordelt ligeligt på fodballerne. Nøglen er at have din hals vertikal og afslappet, så der ikke er nogen stress på dit stemmebånd.  Prøv at tale og holde hovedet lige fremad; prøv derefter igen med hagen helt inde ved brystkassen - du vil høre en stor forskel i effekten af din stemme. Selv lidt belastning vil begrænse din kraft, så få dit hoved op og ned med skuldrene: Forestil at der er en snor forbundet til toppen af dit hoved, og at hele din krop hænger derfra, det vil frigøre din stemme.

Prosodi

Endnu et aspekt ved stemmen som har en radikal effekt på vores effektivitet som kommunikatører, er prosodi eller intonation – verslærevariationen i toner som vi bruger for at tilføre mening til vores tale, for eksempel når vi går op i  stemmen sidst i et spørgsmål.

I erhvervslivet er det nok bedst at hælde til for meget prosodi frem for for lidt. Det er ikke tilfældigt, at ordet monotoni betyder ’fortsættelsen af en uforanderlig tone’. Kun lidt eller ingen prosodi vil resultere i tilhørere, som keder sig og ikke engagerer sig. Prosodi varierer selvfølgelig rundt omkring i verden: for eksempel plejer skandinaverne at tale med en nedadgående kadence, som kan lyde lidt slidt og mindre begejstret for kulturer med mere naturlig dynamik så som italienernes.

Prosodi er et metasprog, som med kraft transmitterer meget af vores mening så vel som beskeder om talerens selvtillidsniveau, interesse, entusiasme, glæde, åbenhed og så videre. Det er alt for vigtigt at negligere i en forretningssamtale. Hvis du bliver bevidst om din intonation, kan du være sikker på at komme med brugbare metabeskeder så som, ”jeg er meget interesseret i denne samtale, jeg er selvsikker, jeg er engageret, og det her er vigtigt for mig.” Alle iværksættere eller erhvervsledere vil have gavn af at mestre bevidst prosodi.

Tempo

Hvor mange gange har du siddet og lidt, mens du lyttede til en meget nervøs foredragsholder, som skyndte sig gennem en tale, hvor han rodede ordene sammen og også tilfældigt betonede ord? Eller, lige så anstrengende, lyttet til en hvis rolige tempo ved leveringen aldrig varierer,  for til sidst så at få publikum i en søvnig tilstand?

Tempo er endnu et vigtigt værktøj. Du kan skabe stor betoning ved at sætte farten ned og lægge tryk på hvert ord bevidst; eller du kan opnå begejstring og entusiasme med levering i højt tempo. Det er også endnu et kraftfuldt element i metasprog, hvor man kommunikerer ting, som man ikke rigtigt siger, specielt om vores engagement eller begejstring. Enhver effektiv kommunikatør vil bruge tempo bevidst og variere det gennem en tale også bare for at skabe lys og skygge.

 

Redaktørens note: Der blev desværre ikke plads til Julian Treasure's artikel i GURUBOGEN, fordi den rent tematisk faldt lidt udenfor. Derfor er jeg rigtig glad for i stedet at kunne dele den her i GURU-bloggen - naturligvis med tilladelse fra Julian selv. Mvh Jonathan Løw.

 

Biografi

Julian Treasure er formand for Sound Agency, et firma som rådgiver virksomheder verden over – kontorer, detailhandler, hoteller – om hvordan man bruger lyd. Han beder os om at være opmærksom på lydene omkring os. Hvordan får de os til at føle: Produktive, stressede, energifyldte, bjærgsomme?

Treasure er forfatter til bogen Sound Business og har en blog af samme navn, som reflekterer  over ting, der har med lyd at gøre (og tilbyder en god daglig udarbejdelse af TEDGlobal 2009). I starten af 1980’erne var Treasure trommeslager i bandet Transmitters.

Julian Treasure er en efterspurgt og højst anerkendt international foredragsholder.

Sammenlagt er hans fem TED optrædener om forskellige aspekter ved lyd og kommunikation blevet set  estimeret 18 millioner gange. Hans seneste optræden, hvordan man taler, så folk gider at lytte, er i top 50 af TED optrædener nogensinde.