Mette Hauge Kaae - Specialisering har været en afgørende faktor for min egen succes

 

Jeg hørte engang om en kvinde, der som barn havde fået et råd af sin mor. Moderen havde sagt: ”Man kan leve af hvad som helst. Er du dygtig nok, kan du sgu leve af at sjippe”.

I min optik er dette et godt og moderligt råd omkring vigtigheden af at følge sine drømme. Til trods for at det måske er sat lidt på spidsen, er der megen rigtighed i rådet. Specielt det at være dygtig nok - at gøre sig umage.

Og hvad er det så lige, der gør sig gældende? I min optik handler det om at kunne spotte specialet – nichen i din ide. Det kræver, at man lytter og er nysgerrig på at blive klogere på egen virksomhed.

Det har jeg haft fokus på i alle mine iværksætterier siden 2006, og jeg vil i denne artikel fortælle, hvad jeg specifikt har gjort. Som inspiration til hvordan du selv kan gøre fremadrettet.


Min første virksomhed - et bilplejecenter

Jeg har etableret og drevet en servicevirksomhed, en agenturvirksomhed og to webshops, hvor jeg også var producent af egne produkter. 2 virksomheder blev solgt videre, og én blev lukket ned. I dag arbejder jeg som forretningsudvikler for andre selvstændige med min virksomhed Nichefabrikken.

Da jeg, sammen med en partner, startede mit første virksomhedseventyr, et bilplejecenter i Nordjylland, var konkurrencen benhård. Indledningsvis troede jeg bare, at vores speciale skulle være at være de bedste og de billigste. Jeg blev klogere.
Efter det første år, hvor fokus havde været på det private marked, begyndte jeg at tænke større. Privatmarkedet var ikke optimalt, for bilerne her skulle jo kun klargøres og poleres en gang årligt – HVIS vi vel at mærke kunne tiltrække dem til en genbestilling. Der blev for stort fokus på salget 1:1, og vi begyndte at tage kontakt til bilforhandlere i hele Nordjylland. Vi stemte i den grad dørklokker, vi spurgte ind til deres behov, og vi lyttede.

Vi fandt faktisk ud af, at der VAR et behov, som endnu ikke var afdækket: Mobil klargøring direkte hos kunden (bilforhandleren) på fast kontraktaftale. Bilmarkedet er et af de markeder, der svinger mest, og derfor fandt vi ud af, at mange bilforhandlere ikke ville afsætte ressourcer til en fast ansættelse af en klargøringsmedarbejder. Deres behov viste sig at være at få rengjort deres indkomne biler på faktura. Helt on demand.

Vi udviklede dette koncept, fik prisfastsat, fik styr på det juridiske og vi gik i gang med 2.0 af virksomheden. Det skulle vise sig at være den bedste beslutning for virksomhedens vækst og fremtid. Snakken gik, og de første kunder refererede os hurtigt til andre i branchen. Vores koncept var så klokkeklart, og kundens beslutning om et samarbejde var ikke svær.


Mod nye drømme og specialer

På papiret endte virksomheden med at være en økonomisk god en af slagsen. Men efter en årrække kunne jeg mærke, at jeg skulle noget andet. Jeg var ikke så passioneret for branchen, og jeg begyndte at overveje, at hvis jeg nu kunne tænke specialisering ind i et andet iværksætteri, så ville det måske ikke være så svært at gøre succesen om? Bare med noget som jeg brændte mere for som menneske.

På dette tidspunkt havde jeg overtaget virksomheden og havde ingen partner. Jeg endte med at sælge bilplejevirksomheden, men inden da formaliserede jeg noget af min tid til at udvikle en agenturvirksomhed. Jeg havde en stor passion for mode og elskede den dynamik, som findes i modebranchen. Men jeg synes også, at det kunne være interessant at repræsentere brands, som havde en historie at fortælle. Hvor materialerne var bæredygtige, og produktionerne var certificerede og gik helt udenom børnearbejde.
Jeg søgte med lys og lygte og fandt et par brands, som jeg fik agentur på. Faktisk på mit glatte ansigt. Måske ikke helt. Jeg var god til at se forretningsmulighederne og analysere det nordiske marked, så det gjorde jeg helt lavpraktisk og dernæst sendte materialet til producenterne. Jeg fik ret hurtigt accept, og det var egentlig ikke svært, for de kunne mærke, at jeg VILLE det. Det tænker jeg, har meget at sige, når man forhandler sådanne aftaler i hus.

 

Fra bunden af på ny

Jeg måtte her starte helt fra bunden. Jeg havde absolut intet netværk indenfor detail- og modeverden, men jeg vidste, at mine produkter var gode og passede ind i en stigende opmærksomhed omkring miljø (det var i 2007). Mine varer var både trendsættende, forfriskende, anderledes og bæredygtige.

Jeg kørte rundt til forhandlere, fremviste varer og solgte ind. Meget hårdt arbejde, for der skulle meget til, når jeg nu ”kun” var agent og fik 20-25 % i honorar af den samlede omsætning. 

Men jeg fik bygget et netværk op og fik spottet nogle trends. Og så kom finanskrisen! Og mine leverandører kunne ikke levere varerne rettidigt til mine forhandlere. Det endte med total black listing i branchen, og jeg mistede modet på at sælge varer ud fra et sådant set-up. Jeg lukkede virksomheden, men erfaringen herfra fik mig hurtigt videre til en ny ide.

En bølge af simple living strøg ind over Danmark – ja hele verden, som følge af finanskrisen. Vi som forbrugere blev mere opmærksomme på forvaltningen af vores penge og tænkte i langt højere grad over, hvad der var nice to have og hvad det reelt var need to have.

Dette medførte, at jeg begyndte at forhandle produkter, der løste reelle udfordringer og problemer, som vi som mennesker har i vores hverdag. Det være sig alt lige fra holdningskorrigerende undertrøjer til antisved strømper og produkter, der lettede hverdagen i hjemmet og på farten. Eksempelvis et vibrerende vækkeur til hørehæmmede og selvopvarmelige sutteflasker til baby forældre.

Jeg byggede universet op som en webshop, som jeg kaldte Faktiskpraktisk.dk. Til at starte med forhandlede jeg andres brands. Jeg vidste, at jeg ville få så meget viden og analyse omkring mine kunders behov undervejs og min drøm var, at begynde at producere mine bedstsælgende produkter selv. For både at kunne sikre høj kvalitet og for at få det, som jeg ville have det. Og naturligvis for, at sikre en bedre indtjening på varerne.


Problemløsende strømper

Det viste sig, at der var et stort marked indenfor problemløsende strømper – både til diabetikere, til sensitive børn og voksne og strømper, der minimerede fodsved og fodsvamp. Det lyder måske skørt, men jeg kunne mærke, at dette område var super interessant for mig. Jeg brændte virkelig for det. Det har nok altid været min største passion at hjælpe mennesker, så at kunne forbedre mine kunders liv med noget så lavpraktisk som strømper, synes jeg var helt fantastisk.

Jeg ville videre med denne del og skæbnen ville, at min nuværende mand var i gang med at bygge en webshop op omkring modestrømper og firmalogostrømper. Vi blev enige om at samle kræfterne og udvikle et koncept, hvor der var fokus på problemløsning i stedet. Valget faldt indledningsvist på, at fortsætte med at sælge det via webshop.

Vi kørte i en periode begge shops, men det endte med, at jeg solgte den første webshop, da jeg havde mere energi på at holde fokus et sted. Det er netop også et råd, som jeg vil give videre. Hold fokus på en bestemt niche. Du kan godt gøre noget forskelligt ud fra din niche, så du ikke føler dig begrænset, men sørg for at sætte ambitionerne derefter. For mit vedkommende blev det for hårdt og omfattende, at holde hånd i hanke med begge koncepter. Mange tror at det er nemt at starte en shop. Det er det også. At starte den op. Men skal du leve af den, så kræver det virkelig noget. Og det blev jeg bevidst om.

Vi drev i nogle år shoppen, Strømpekompagniet.dk sammen og vi byggede stille og roligt et sortiment op. Også af egne produktioner, som i dag både sælges i webshoppen og via 150 specialforhandlere landet over. 

I dag er det dog min mand der skal have den fulde ros for, hvor virksomheden er i dag. Det er nemlig ham, som driver og holder gang i forretningen. Min force er konceptudvikling og opbygning og derfor blev det helt naturligt for mig, at gå ud af forretningens drift for et par år siden. Jeg får stadig lov til at være med på de grove strategiske linjer og det er jeg rigtig glad for.


Min passion

Min passion er drevet af to ting; at hjælpe mennesker og bygge nichekoncepter. Drift er ikke min styrke. Det er mit helt personlige speciale. Derfor hjælper jeg i dag andre selvstændige og iværksættere med at finde deres niche. Både i forhold til forretningskoncept og den måde hvorpå de driver virksomhed ud fra deres egne passioner. Jeg elsker min niche og lige nu føler jeg ikke, at jeg reelt arbejder, fordi det er SÅ sjovt. Jeg kniber mig selv i armen over, at mennesker vil lade mig hjælpe dem med deres forretningsopbygning og udvikling.

Mit afsluttende råd til dig er: Sørg for at finde din niche. Både med det, som driver dig OG specialet indenfor dit marked. Der vil altid være specifikke nuancer, som du kan fokusere på. Og for at finde dem, skal du være nysgerrig og lytte efter.

NOTE: Som optakt til udgivelsen af GURUBOGEN har vi ladet en række spændende danske iværksættere gæste-blogge her på GURU-bloggen. I dette indlæg kan du høre Mette Hauge Kaae's tanker omkring vigtigheden af specialisering og niche-tænkning.
 

Biografi:

Mette Hauge Kaae er Cand.merc i strategi og har en fortid som HR Konsulent i det private erhvervsliv. Hun har 10 års erfaring som selvstændig med etablerede virksomheder i rygsækken. I dag driver hun Nichefabrikken, hvor hun hjælper selvstændige og iværksættere med at forretningsudvikle, så de kan leve godt af deres passioner.