Paul Jarvis - Det mest brugbare forretningsråd som du nogensinde vil få fra mig

Internettet er ikke et meritokrati, hvor vi simpelthen bare kan gøre et godt stykke arbejde, smide det på en hjemmeside og håbe, at andre vil finde det og købe det. Intet vil gøre det for dig – ikke sociale medier, ikke Kickstarter, ikke Medium, ikke Amazon, og ikke din blog.

Med mindre du hyrer dig selv til at være pressesekretær/marketingsmedarbejder for dit arbejde, så kan du godt regne med, at det vil sygne hen i ubemærkethed (som ligger lige ved siden af landet med ødelagte dukker i en grim del af byen).

 

Her er nogle lige så motiverende (siden enhver kan gøre disse ting uden tilladelse) og deprimerende (det er fordi mange gør det samme) statistikker:

Der er 152 millioner blogs på internettet.

Der er over 12 millioner bøger på Amazon.

Der er over 155 tusind projekter på Kickstarter.

Der er over 7 millioner produkter på Etsy.

Det er dælme mange millioner.

Så hvordan skiller man sig ud fra mængden?

Du er nødt til at få folk til at tale om, hvad du har lavet, før du laver det. Gør det ved at skabe reelle forbindelser med andre mennesker: Dine konkurrenter, folk du beundrer, folk du interagerer med på sociale medier, folk som har interessenter, der relaterer til dine egne.

 

Enhver mulighed, jeg nogensinde har haft med at skrive eller designe, er kommet fra en anbefaling inden for mit eksisterende netværk af folk, som jeg ofte snakker med. Alt fra dyre web-design projekter til at skrive artikler for store publikationer er, fordi nogen har fortalt personen, der bestemmer, at (a) jeg eksisterer og (b) at de burde arbejde med mig.

 

(lad mig understrege det igen, fordi det er vigtigt.)

Enhver mulighed, som jeg nogensinde har fået, er kommet gennem forbindelser, jeg har fået gennem andre mennesker.

Jeg bruger mindst en time om dagen på at kommunikere med folk. Ikke fordi det er godt for forretningen, men fordi jeg rent faktisk nyder at snakke med mit netværk.

 

Der er ingen tips eller taktikker for, hvordan man specifikt skal få disse forbindelser, fordi interaktion på ægte og meningsfulde måder ikke kan være uoprigtigt. Jeg forbinder med folk på en måde, som virker for mig. Det kan ikke læres, men hvad, man kan lære, er at huske at bruge tid på disse forbindelser for at beholde dem. Send opfølgende e-mails, hold forbindelsen med folk for at se, hvad de har gang i for tiden og hjælp til der, hvor de har brug for noget, som du kan bidrage med. Bliv på folks radar, ikke som en parasit, men som en reel person, som de interesserer sig for.

 

Det gode ved det er, at det ikke behøver at være tvunget. Du gør det arbejde, du gør, (forhåbentlig til en vis grad) fordi det interesserer dig. Så at snakke med andre om lignende emner burde ikke være som at få hevet en tand ud.

En gang i mellem kan du fortælle de her folk, at du har noget nyt, som du er ved at udgive/sælge. Men det burde aldrig være i den første eller anden e-mail. Det burde være efter flere e-mails, hvor to mennesker snakker om deres fælles interesser.

 

Alt for ofte får jeg salgstaler eller forespørgsler fra folk, som jeg ikke kender, som beder mig om at promovere noget, de har lavet. Meget af tiden passer det ikke til det, som jeg laver eller taler om eller overhovedet interesserer mig for. De e-mails er ikke engang stilet til mig personligt, og er sådan set en forespørgsel om at få mig til at bruge min tid på dem gratis for at hjælpe dem med at tjene penge.

Enhver kan komme i kontakt med enhver – det er bare sådan, internettet fungerer. Så på grund af det er mange tvunget til at ignorere nogle e-mails, fordi de modtager så mange.

 

Chase Jarvis (stifter af CreativeLIVE) får 20-30 e-mails hver dag, hvor han bliver spurgt om at evaluere fotografi-porteføljer. Neil Strauss (bestseller forfatter) får 50-60 e-mails om dagen med tilbud om at drikke en kop kaffe for at forhøre ham omkring skriveri/dating (han har råd til selv at købe kaffe). Tim Ferriss (forfatter/entreprenør) får 10+ bøger om dagen til evaluering eller for at skrive lidt om dem. Selv jeg (som ikke er nogen speciel) får 10+ e-mails om dagen med spørgsmål, anmodninger om hjælp eller om at ringe sammen.

 

De er alle forespørgsler om at bruge tid til folk, som ikke har tid at bruge af (selv om Tim kun arbejder 4 timer om ugen…). Og det sker ikke kun for de folk, det sker for enhver, som har lidt af et følge eller tilhørere for det, de arbejder med.

 

Før du kontakter, start med noget research

Da jeg ville begynde at skrive for store publikationer, startede jeg med noget research. Hvem kendte jeg, som skrev for disse publikationer? Kunne jeg finde e-mailadresserne på redaktører på disse publikationer? Kunne jeg følge disse redaktører på de sociale medier og begynde at svare på og retweete deres arbejde?

 

Enhver publikation, jeg nogensinde har skrevet for, har været fordi enten redaktøren kontaktede mig, eller nogen andre har etableret kontakten med redaktøren for mig. Jeg har blindt e-mailet hundrede af publikationer for at skrive for dem, og selv med min baggrund hvor jeg har skrevet for andre store publikationer, fik jeg nul svar. Men hver gang jeg får en personlig introduktion til en redaktør, så får jeg jobbet (selv hvis det er den samme publikation som ignorerede mine e-mails).

 

For mine web design-tjenester (som har en højere pris end skriveopgaver) er hver mulighed, jeg får fra en henvisning. Det er ikke bare mulige jobs, som jeg skal arbejde hårdt for at få, det er folk, som har hørt om mig og gerne vil arbejde med mig. Så salgssamtaler er typisk en hurtig chat om betingelser som pris og tidsplan. Det er fordi, jeg har brugt år på at opbygge et netværk af folk, hjulpet dem hvor jeg kan og kommunikeret med dem.

Så selv min web-design forretning lever af henvisninger.

 

At opbygge et netværk og at kommunikere med andre er et af de vigtigste aspekter i en virksomhed, og det er noget, som alt for mange af de kreative folk glemmer at gøre. Om du er begravet i arbejde eller render rundt og prøver at sælge og markedsføre, så er det nogen gange bedst at vokse din forretning, sælge produkter, eller få folk til at hyre dig til noget ved simpelthen at opbygge et netværk af mennesker som du regelmæssigt kommunikerer med.

 

At skabe et netværk som det er ikke noget, man gør natten over eller ved at samle tusindvis af visitkort ved events eller netværksmøder. Du er nødt til at bruge masser af kræfter på det, brug tid på at lære om andre folk og hjælp dem hvor du kan. Det handler ikke kun om, hvad de kan gøre for dig, men også hvad du kan gøre for dem. Også kendt som: quid pro quo.

Det handler om dem, du kender. Så lige så hurtigt som du kan få opbygget et netværk af folk, som du nyder at forbinde med, jo lettere vil det være at få dit arbejde ud til folket.

 

Redaktørens note: Der blev desværre ikke plads til Paul Jarvis' artikel i GURUBOGEN, fordi den rent tematisk faldt lidt udenfor. Derfor er jeg rigtig glad for i stedet at kunne dele den her i GURU-bloggen - naturligvis med tilladelse fra Paul selv. Mvh Jonathan Løw.

 

Biografi

Paul Jarvis er en web designer, bestseller-forfatter og eventyrer.

Han har et rygte som en designer,  hvis vision og webdesign-strategi er hovedkatalysatoren for at udvikle fler-million-dollar forretninger. Han har arbejdet med Silicon Valleys startups, professionelle sportsfolk, Fortune 500 virksomheder, bestseller-forfattere og verdens største iværksættere. Hans klienter inkluderer Yahoo, Mercedes-Benz, Microsoft, The Highline i New York City, Danielle LaPorte, Marie Forleo og Kris Carr.

Han skriver ofte for Inc., Fast Company, The Huffington Post, Forbes,Lifehacker, The Next Web, Smashing Magazine, Adobe’s 99u og mange andre publikationer.

Han har også turneret i Nordamerika med bandet Mojave, har selv udgivet fem bøger, og arbejdet som freelance web designer i 16+ år.