Pernille Spang Lyndegaard - Sådan gør vi hos deemly

 

Vores startup, deemly, blev lanceret for 9 måneder siden. Vi har hele tiden haft fokus på stamina, da det for os er vigtigt at holde motivationen og gejsten ved lige på teamet for på den måde sørge for at alle tror på drømmen om at nå unicorn-status. Derfor bad Jonathan Løw mig om at dele, hvad vi gør...

Her er lidt af det... 

 

1. Sæt kortsigtede mål

Alle bliver glade, når de kan krydse noget af på deres (uendeligt lange) to do liste. Derfor er det rart at sætte kortsigtede mål, som man kan få krydset af og derved føle glæden ved at have opnået noget. Der er lang vej til unicorn-status, så det er godt at have sejre og noget at fejre på vejen dertil. Hvilket leder mig til det næste punkt ...


2. Husk at fejre de små sejre

Vi har lige fra start prioriteret at fejre en masse, fx med øl eller kage, når vi nåede en milepæl. Vi startede deemly med en launch fest og har fortsat i samme stil lige siden. Alt kan fejres - ansættelser, kunder, vækst i brugertal, fødselsdage, og hvad man ellers kan finde på. Vi tror på, at det giver en positiv stemning på holdet og holder gejsten på et højt niveau. Som en bonus er det også godt for sammenholdet på teamet.


3. Glem ikke visionen

Vi var en del af acceleratorforløbet, Thinkubator, sidste forår. Her var en af opgaverne at lave vores 1000 dages plan i Lego. Den øvelse fik os til at tænke meget store og spændende tanker.
Det var ca. samtidig med, at vi lancerede vores beta, så det var interessant at være på det helt spæde stadie og samtidig skulle tænke langt frem i tiden. Vi har hele tiden haft tanker om hvilken retning vi skal i, men det var fedt som et team at sætte ord på. Det vil jeg anbefale alle. Det giver alle (også senere ansatte) en ide om, hvad vi arbejder mod, og det genererer en form for ejerskab, da alle på teamet køber ind på og håber, at visionen bliver til virkelighed. Hvis hele teamet samtidig tror på, at verden bliver et lidt bedre sted, hvis vi lykkes med vores vision, så bliver det endnu mere powerful. Der er mange måder, hvorpå man kan gøre verden til et bedre sted. Vi bygger tillid mellem mennesker for, at vi kan udnytte eksisterende ressourcer bedre. På den måde mener vi, at vi er med til at forbedre vores miljø, hvilket er en byggesten til at gøre verden til et bedre sted.


4. Teamfølelse

Det er vigtigt, at det er sjovt at være på arbejde. Folk skal føle, at de betyder noget og har noget at skulle have sagt. Derfor prøver vi at give alle ansætte et ansvarsområde, der er deres. På den måde bidrager de med noget, og de har mulighed for at se deres egen udvikling og deres arbejdes positive påvirkning på forretningen. Vi har mandagsmøder hver uge, hvor alle gennemgår deres 3 vigtigste to do’s for ugen. På den måde skaber vi en fælleskabsfølelse og en holdånd, da alle ved, hvad der foregår i alle dele af virksomheden. Derudover er det let at byde ind, hvis man kan hjælpe de andre med noget på deres opgaver eller har inputs.


5. Track jeres KPI’er

Vi har nogle overordnede KPI’er, som vi tracker på månedligt. Vi har oplevet, at man nogle gange glemmer alt det der sker, hvilket gør, at man føler, at virksomheden ikke rykker sig. Det er ofte langt fra sandt, da der sker mange ting hver eneste dag. Derfor er det en god måde at tydeliggøre, at der hele tiden sker fremskridt, selvom man måske synes, det går for langsomt.


Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har det endegyldige svar. Vi er ikke en unicorn endnu, og der er stadig lang vej, men ovenstående virker for os. Har I andre gode metoder eller ideer til, hvordan man holder gejsten oppe? Så vil jeg meget gerne høre fra jer!

 

Pernille Spang Lyndegaard

Indlægget er skrevet af Pernille Spang Lyndegaard (billedet), der er Chief Marketing Officer hos deemly.