Todd Henry - Kreativitet gennem struktur

Én ting, vi alle kan blive enige om, er, at forventninger på arbejdspladsen kun stiger, og at de fleste af os får til opgave at gøre mere med mindre. Presset stiger fra alle sider, og for dem, som primært arbejder med hjernen, betyder det, at vi bliver presset til at være mere kreative på kommando og gøre tingene bedre og hurtigere.

Problemet er selvfølgelig, at vi ikke er maskiner. At kræve effektivitet får det ikke til at ske, fordi på et tidspunkt når vi til et punkt med aftagende afkast. For at have succes som kreative professionelle i de her ”pressede” omgivelser er det vigtigt, at vi påtager os selv at organisere os på en måde, så vi er forberedte på de tidspunkter, hvor vi skal levere resultater.

I min første bog The Accidental Creative skitserede jeg fem kerneområder, hvor kreative professionelle skal være omhyggelige og etablere metoder, som fører til bedre og mere engageret arbejde. Selv om der ikke er nogen formularer for kreativitet eller succes, så er der tendenser og mønstre, som kan samles fra de bedste og skarpeste, som kan hjælpe os andre med at gentage deres succes. De fem kerneområder er følgende:

Fokus

For at få succes skal du tydeligt definere de mål, du prøver at opnå og give dem dine ressourcer. Det lyder ret åbenlyst, men det overrasker mig igen og igen, når jeg møder organisationer eller individer, som ikke klart har svaret på spørgsmålet ”hvad er det egentlig, vi prøver at gøre her?” Din hjerne er genial til at løse problemer og opdage mønstre, men selve dit fokus skal indsnævres for at være effektivt. Dit opmærksomhedsfokus skal være som et spotlight og ikke som en projektør. Som startpunkt skal du sikre dig, at hvert projekt eller opgave, som du er sat til, har en klar problemformulering. Det er det første trin mod at fokusere effektivt.

Forhold

Myten om den ”enlige skaber” er en hårdnakket og farlig en. Selv om det er tillokkende at tænke, at innovation er en solosport, så er det typisk resultater af grupper af folk med netværk, som akavet løber efter det samme eller parallelle mål. Men det er let at blive isoleret i sit arbejde og ikke få stimulationen og det smukke, som kommer af engagerede og bevidste forhold. For at producere godt, bæredygtigt arbejde skal du hele tiden søge efter mennesker som (a) udfordrer dine perspektiver, (b) hjælper dig med at se verden på en ny måde, og (c) åbner nye veje til ressourcer og idéer. Det sker ikke ved et tilfælde. Prøv først at finde nogle folk som inspirerer dig, og som du kan aftale at mødes med for at have samtaler omkring livet og arbejde.

Energi

Du kan være det mest effektive menneske på jorden med din tid, men hvis du mangler handlekraft og energi til at sætte gang i idéer, når det er vigtigst, så får du ikke succes. Mange folk tror, at nøglen til succes er at klemme mere og mere ind i ens kalender - højt begavede bidragsydere indser dog, at nøglen til innovative tanker ofte er at engagere sig i at tilføje og eliminere. Man er nødt til at fjerne aktiviteter og projekter fra dit liv, som er gode men ikke fantastiske. Fantastiske idéer kommer oftest, når vi har overskud, modsat når der ikke er plads til at trække vejret, så mangler vi energien til at finde inspirationen. Spørg først dig selv ”hvad for en virkelig god ting er nødt til at forsvinde, så jeg får energien til at fokusere på fantastiske muligheder?”

Stimuli

Det, som din hjerne modtager, vil i sidste ende komme ud i en anden form. De stimuli, som du vælger at omgive dig med, vil ofte bestemme kvaliteten af din kreative proces, fordi de er råmaterialerne til dine idéer. Men nogle af os tænker ikke så meget over, hvilken slags stimuli vi lader komme ind i vores proces. Vi hygger os med videoer, artikler og hvad der bekvemt er i vores omgivelser, men vi tager os ikke tid til at finde inspirerende, udfordrende stimuli, som måske kan føre vores proces til et nyt niveau. Start med at sætte noget tid af et par gange om ugen (eller hver dag hvis det er muligt) til at opleve inspirerende og udfordrende bøger, artikler eller forelæsninger. Tag tid til at smøre det fantastiske værktøj mellem ørerne. Hvis du vil komme på fantastiske idéer, når du har brug for dem, så er du nødt til at tage dig af dit primære idégenereringsværktøj ved at forsyne den med godt brændstof.

Tid

Tid er produktivitetens valuta. Når alt kommer til alt, er det der, hvor du bruger din tid, som afgør succes eller fiasko. Men mange mennesker tænker ydeevne i forhold til tiden, hvor de burde bare tænke effektivitet. Det betyder, at de helst vil få så meget aktivitet ind, som giver dem en øjeblikkelig følelse af bedrift - i stedet for at arbejde med aktiviteter, der umiddelbart ikke giver afkast, men som i længden kan give noget af sig. Prøv at overveje som udgangspunkt hvordan du kan indlægge aktiviteter hver dag, som er en investering i fremtiden. Det kunne være at udvikle nye evner, lave specifikationsarbejde eller skabe noget supplerende til dit foretagende, som giver benzin til din kreative ånd. Opgiv ikke effektivitet til fordel for ydelse.

Der er ikke nogen absolutte regler, som tillader dig at få fantastiske idéer, når du har mest brug for dem, men man skal indse, at fremragende evner ikke kommer på et øjeblik, men er noget, man skal udvikle. Det starter med at være bevidst om rytmen i livet og at sikre, at det er dig, der styrer dit arbejde og ikke arbejdet der styrer dig. Ha’ et formål, etabler en rytme og sig nej til at blive behandlet som en maskine.

 

Redaktørens note: Der blev desværre ikke plads til Todd Henry's glimrende artikel i GURUBOGEN, fordi den rent tematisk faldt lidt udenfor. Derfor er jeg rigtig glad for i stedet at kunne dele den her i GURU-bloggen - naturligvis med tilladelse fra Todd selv. Mvh Jonathan Løw.

 

Biografi - Todd Henry

Todd Henry er forfatter til The Accidental Creative, Die Empty og Louder Than Words. Hans bøger er blevet oversat til mere end et dusin sprog, og han er en international foredragsholder og konsulent i kreativitet, produktivitet, lederskab og passion for arbejdet. Læs mere på ToddHenry.com.