Iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw

 

Jonathan Løw er iværksætter, forfatter, foredragsholder og idémanden til GURUBOGEN.

Tilbage i 2014 fik Jonathan Løw idéen til at samle 100 af verdens førende iværksættere og ledere i en ny bog. Bogen skulle kunne inspirere i form af konkrete erfaringer, råd og værktøjer. Målgruppen var iværksættere, ledere, forretningsudviklere og andre med interesse for enten ledelse, innovation eller entreprenant tænkning.

Jonathan Løw arbejdede siden i over to år på idéen, og i efteråret 2016 udkom GURUBOGEN så. Siden har bogen solgt over 10.000 eksemplarer og ligget adskillige uger som #1 på bestsellerlisterne hos både Bog & idé, Magasin m.fl.

Jonathan Løw er til daglig stifter af Listen Louder, hvor han rådgiver startups, virksomheder og offentlige organisationer omkring deres innovationskultur, lydhøre ledelse og PR. Han har arbejdet med organisationer som Vestas, Gomore, Dansk Industri, HK og mange flere. Jonathan Løw var inden etableringen af Listen Louder ansat som bl.a. marketingchef hos KaosPiloterne, online chef hos Bog & idé samt investor og rådgiver i investeringsfonden Accelerace.

Jonathan Løw har studeret dansk på Aarhus Universitet og har derudover en baggrund som elitesportsudøver (Danmarksmester i badminton). Han bor i Højbjerg syd for Aarhus med sin hund - labradoren Esther.

Jonathan Løw og GURUBOGEN

Idéer

Vi har som mennesker altid været fascineret af idéer. De græske filosoffer Platon og Aristoteles talte om idéen som den ting, der strukturer verden og gør den begribelig for den menneskelige bevidsthed. Efter grækerne fulgte bl.a. den latinske kirkefader Augustin, som ophøjede idéen til at være en art tanke i Guds bevidsthed.

I dag opfatter vi, bl.a. inspireret af engelske empirister som Locke, Berkeley og Hume, idéer som en del af den menneskelige erkendelse. Idéer er ifølge GURUBOGEN's idémand Jonathan Løw noget, vi som mennesker producerer hele tiden - uanset om vi befinder os på kontoret, i badet, til fodboldkamp eller er ved at vaske op. Eftersom idéer er en integreret del af det at være menneske, er idéskabelse noget, vi alle har tilfælles. Vores hjerner kan faktisk slet ikke lade være, forklarer Jonathan Løw.

Idéer kan være magiske i den forstand, at vi kan drømme om store og episke forandringer i verden, hvis blot vores tilsyneladende geniale idé gøres til virkelighed. På den vis har idéen noget smukt og barnligt over sig.
På den anden side er det én af pointerne i GURUBOGEN, at vi har dyrket tanken om de gode idéer alt for meget og håndværket at transformere idéerne til virkelighed alt for lidt.

Danmark skal i fremtiden ikke leve af vores gode idéer, men af vores dygtige håndværkere - iværksætterne, innovatørerne og lederne, der sammen med deres kompetente teams evner at flytte idéen ud af tanken og ind i virkeligheden.

Jonathan Løw fortæller, at idéen således er værdiløs i den forstand, at den i sig selv ingen forskel gør. Men dens visionære og potentielt transformerende karakter kan stadigvæk den dag i dag fungere som en fantastisk drivkraft og motivationsskaber - eksempelvis som når forfatterne til den internationale bestseller ”BOLD” introducerer idéen om, at fremtidens milliardærer er dem, hvis opfindelser og virksomheder samtidig hjælper en milliard mennesker.

Nutidens forandringsskabende idéer er således de, hvor tanken bag måske nok er stor, men handlingerne for at gøre idéen til virkelighed er mindre. Jonathan Løw forklarer, at det i dag er eksperimenterne, prototyperne og handlingerne, der hjælper os med at afprøve en idés holdbarhed og effekt, og efterfølgende de dygtigste iværksættere, virksomheder og offentlige institutioner, der igennem deres engagement og ressourcer kan få idéer til at forandre verden i praksis. Dét er innovation og entreprenørskab.

GURUBOGEN er i sig selv ét eksempel på en sådan entreprenant proces. Bogen startede med en tankestrøm over et aftensmåltid tilbage i november måned 2014. Jonathan Løw kan huske, at han tænkte noget i retning af: ”Tænk hvis man kunne samle Danmarks og verdens førende ledere, iværksættere og innovatører i én bog for på den måde at dele deres tanker med omverden. Og tænk hvis det kunne inspirere andre til at blive endnu bedre til at gøre deres bedste idéer til virkelighed.”

GURUBOGEN er materialiseringen af den idé.

Og så måske alligevel ikke helt. For som arbejdet skred frem, og Jonathan Løw skulle vælge, hvem han gerne ville have til at bidrage, og artiklerne senere kom ind fra alle verdenshjørner - fra Struer til Silicon Valley -, gik det op for Jonathan Løw, at han jo ikke var ude efter at fremhæve de klogeste eller mest prestigefyldte iværksættere og ledere.
GURUBOGEN er ikke nogen Top 100 liste eller et endeligt statement omkring, hvem der er ”verdens førende” indenfor deres felt. Den er nærmere endt med at blive en art ”vende vrangen ud på Jonathan Løw selv”-projekt: Dvs. at ønske om præsentere læseren for de stemmer, som Jonathan Løw har fundet mest spændende, inspirerende og udfordrende at lytte til i løbet af de seneste år.

 

Lydhørhed

GURUBOGEN har først og fremmest handlet om at lytte. Selvom Jonathan Løw som iværksætter har prøvet at starte en række virksomheder, arbejde med innovation i både store og små organisationer samt været leder i flere organisationer, så bilder han sig langt fra ind at besidde al viden om disse spændende, men samtidig komplekse områder.

Jonathan Løw tror på, at evnen til at lytte er én af de vigtigste egenskaber for fremtidens iværksættere, innovatører og ledere. Denne evne til at lytte og den nysgerrighed, der også ligger deri, kan være dét, der giver dig et forspring i forhold til konkurrenterne. Tænk eksempelvis tilbage på den engelske matematiker og fysiker Isaac Newton, der ligesom millioner af andre havde set æblet falde ned fra træet. Forskellen var, at Newton spurgte hvorfor.

Som resultat af Løws egen nysgerrighed og ønske om at lytte højere fandt han det oplagt at invitere 100 mennesker, som i hans øjne har skabt inspirerende og banebrydende idéer, organisationer og resultater, til at dele deres tanker og viden med dig som læser.

Jonathan Løw har bedt bogens 100 guruer om at skrive om det, de brænder for. Det betyder, at du som læser bl.a. kan glæde dig til at blive klogere på:

  • Hvordan du starter en virksomhed uden en idé

  • Hvorfor nogle idéer lykkes, mens andre fejler

  • Hvilke 9 dødssynder iværksættere typisk begår

  • Hvordan du tager mystikken ud af at skalere en startup som iværksætter

  • Hvordan du kan være entreprenant uanset hvilken fase, din organisation er i

  • Hvordan du skaber en innovationskultur

  • Hvorfor simple spørgsmål fører til de største innovationer

  • Hvad vi kan lære af verdens førende innovatører

  • Hvorfor virksomheder og kommuner ikke er startups, og hvad begge parter kan lære af hinanden

  • Hvordan du bliver autentisk som leder

  • Hvorfor det er en styrke med autentisk lederskab

  • Hvorfor der er en iværksætter i enhver succesfuld leder

  • Hvorfor lydhørhed er helt afgørende uanset, om du er iværksætter eller leder.

 

GURUBOGEN’s viden har tyngde og værdi, fordi artiklerne er skrevet af mennesker, der netop igennem årtier har trænet deres lydhørhed og løbende er blevet bedre til at forstå deres kunder, samarbejdspartnere og kolleger. I tusindvis af møder, salgsopkald, kundeservicesvar, innovationsprocesser, brainstorms, maildialoger, LinkedIn-diskussioner etc. har de lyttet og ageret på det, de hørte. Det er deres indsigter, som GURUBOGEN rummer.

Jonathan Løw tror helt grundlæggende på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Fremtiden tilhører de entreprenører, innovatører, ledere og ildsjæle, som dels er i stand til at ’lytte højere’ til deres omverden og dels evner at handle på de input, de får.

En oplagt gave til dig selv eller en ildsjæl du kender